Oppgradering og modernisering av TUL

Denne siden vil brukes til å informere interessenter om fremgangen med oppgradering og moderniseringsprosessen av TUL. Meningen er at løsningen skal være klar for akseptansetest i uke 25 (siste uke i juni) og produksjonssettes i løpet av august. (Mer nøyaktig dato kommer når det er klart)


(Sist oppdatert 14.06.2022)

Utfordringer med dagens TUL-løsning

Da dagens TUL løsning har flere produkter som nærmer seg "end-of-life" og ikke lenger vil bli supporterte har det blitt besluttet å oppgradere løsningen og samtidig flytte TUL over til Azure. Den største hovedforskjellen for brukere blir at Citrix blir erstattet med en desktopløsning, og ellers vil ting stort sett fungere på samme måte som før.

Porteføljestyring i DigDir

Det har blitt besluttet at DigDir sin porteføje skal legges ut åpent slik at alle som ønsker det skal kunne følge med på denne. Oppgradering og modernisering av TUL er en av de viktigste sakene vi jobber med for tiden, og her finner du mere informasjon om tekniske detaljer og bakgrunn

Informasjon til brukere av TUL og tjenesteeiere

Det kommer til å bli informert i flere omganger slik at vi er sikre på at alle får med seg det de trenger av informasjon.

  • Infoside (denne siden) med lenke fra https://tul.altinn.no/
  • Driftsvarsling via altinndigital.no (Sendt ut driftsvarsling 10.06.)
  • E-post til alle brukere som har logget inn i løpet av siste 6 måneder (TODO)

Foreløpig tidsplan

  • Uke 31 - Akseptansetest (TODO)
  • Medio august - Produksjonssetting (TODO)

Spørsmål og svar

  • Vil alle filene mine på TULShare fremdeles være tilgjengelige?
    Svar: Ja, alle filer og mappestrukturer vil se nøyaktig like ut som de gjorde i gammel løsning. Det vi gjør er at ta en fullstendig kopi av TULShare som vi så flytter til ny løsning
  • Vil det bli nedetid i forbindelse med oppgraderingen?
    Svar: Ja, dette er nok dessverre ikke til å komme bort fra. Vi setter et slutttidspunkt for gammel løsning, og så kopierer vi Tulshare, database, etc. over til ny løsning, og alt dette tar litt tid å gjøre. Akkurat hvor lang nedetid det blir vet vi ikke helt ennå, men det blir nok en dag eller i verste fall to dager
  • Vil jeg få en ny bruker til innlogging?
    Svar: Ja, du vil få en ny bruker men denne vil ha akkurat samme brukernavn som før men tilhøre et nytt domene. Du vil også få tilsendt et nytt passord før ny løsning tas i bruk. Om du fra før har en bruker som heter bruker.navn vil din nye bruker hete bruker.navn@az-tul.altinn.cloud
  • Vil alle historikk i TUL fremdeles finnes der? F.eks. hvem som sist har migrert en tjenesteutgave?
    Svar: Dette er ikke helt avklart ennå. Vi håper å få med slik historikk, men hvordan det blir tilslutt vet vi ikke helt ennå
  • Skal jeg fremdeles logge inn via Citrix?
    Svar: Nei, vi fjerner Citrix helt og erstatter denne med en (Azure) virtuell desktop som kjører Windows 11. For å logge på denne virtuelle desktopen trenger du en kllient installert på din pc. Denne klienten kan lastes ned fra denne siden hos Microsoft
  • Hvordan bruker jeg Windows Desktop klienten?
    Svar:denne siden finner du instruksjoner på hvordan du setter opp desktop klienten
  • Hvorfor må jeg oppgi mobiltelefonnummer for å få aktivert ny bruker?
    Svar: For å få formidlet nytt passord på en trygg måte er vi nødt til å ha ditt mobilnummer også
  • Hvorfor skal TUL moderniseres og oppgraderes når det er i ferd med å erstattes av Altinn Studio og Altinn 3.0?
    Svar: Altinn 2.0 skal leve videre til juni 2025 og i samme periode er det viktig at tjenesteeiere har mulighet til å vedlikeholde sine eksisterende tjenester. Enklere vedlikehold av de ulike produktene i TUL, samt økonomi er også grunner til at vi velger å flytte TUL til Azure

Har du flere spørsmål om noe som gjelder det som skjer av oppgradering og modernisering av TUL? Send i så fall en e-post til tfa@digdir.no så skal vi svare så godt vi kan.